REGLEMENT DMT BELGIAN SNOOKER TOUR:

1.FORMAT TOERNOOIEN:

Men zal tijdens deze tour spelen op toernooien met elks een eigen kleur. Zo zijn er Yellow, Green, Brown & Blue Ball toernooien. Deze zullen steeds op 1 dag (meestal een zaterdag, soms een feestdag) gespeeld worden. In deze toernooien speelt men eerst in poules van 4 spelers Best of 3 tegen mekaar.  

Criteria om volgorde te bepalen in de poules :

-Gewonnen wedstrijden

-Gewonnen frames

-Verloren Frames

-Onderling Duel

-Shoot-out komt in voege als er 3 of 4 spelers met alles gelijk eindigen, hier zal de framescore ook belangrijk zijn vermits we niet oneindig lang shoot-out blijven spelen… Eindigen alle drie spelers wederom gelijk tellen eerst gemaakte framepunten daarna framepunten tegen. In de shoot-out is het dus aangeraden tot de laatste bal te spelen.

 

In de groepsfaze kan de toernooileider ingrijpen en een shoot-out callen als beide spelers na 61 minuten nog steeds aan het 2e frame bezig zijn en de stand 1-1 eindigt. De toernooileider moet dit bij aanvang van het toernooi wel verkondigen. Een shoot-out is alle kleuren op de spot en 1 rode langs de band ter hoogte van roze, de speler die de toss wint mag meteen de rode potten indien hij dit wenst. Na de groepsfazes is er nooit sprake van een shoot-out. Reden is dat de berekening voor het verloop is gebaseerd op 75min/wedstrijd en de finale telkens omstreeks 23u30 zal beginnen. 

Daarna gaan de nrs.1 & 2 van elke poule naar de Single Knock Out fase, ook hier speelt men verder Best of 3. De finale zal naar de Best of 5 gespeeld worden. Let wel , de toernooileider kan/mag sneller naar Best of 5 gaan indien mogelijk qua uur EN in samenspraak met de spelers. Ook de finale mag eventueel voor dezelfde reden bvb ook Best of 3 worden, spelers moeten wel akkoord zijn. Deze toernooien zijnde 22 stuks (4x Yellow , 6x Brown,Green & Blue) zullen op 11 dagen ingepland worden. Er zijn dus telkens 2 toernooien aan de gang ergens in het land. Op deze manier hopen we ook de mensen die niet zo graag ver rijden meer naar de toernooien te krijgen, ook belangrijk is dat men steeds het ganse toernooi op 1 dag afwerkt wat velen zeker ook een pluspunt zullen vinden. Dan zijn er nog vier grotere toernooien nl. de Pink Ball toernooien. Deze zullen over 2 dagen gaan en op 2 locaties. Op elke locatie spelen we 8 poules van 4 spelers (4 ervan starten om 9u30 de andere omstreeks 16u30). Nadien worden er nog kruisfinales gespeeld om zo per locatie 8 spelers over te houden die op zondag verder spelen. Alle wedstrijden op zaterdag zijn naar de Best of 5. Op zondag met de overgebleven spelers spelen we Best of 7.

Op alle toernooien behalve de Pink Balls zal er in de groepen die niet vol zijn en er maar 3 spelers zijn, idpv. Best of 3 naar de Best of 5 gespeeld worden!

Meer uitleg vind je hier:

http://dmtbelgiansnookertour.be/format

Elk toernooi zal een eigen dotatie hebben naargelang de kleur. Dus hoe hoger de kleur hoe hoger het inschrijvingsgeld EN ook het prijzengeld.

Van elk toernooi gaat het grootste deel naar de prijzenpot, een klein deel per speler gaat echter naar ons groot “Grand Finals” weekend. Hier zie je meer info betreffende inschrijvingsgeld en hoeveel er naar de “Grand Finals” gaat.

Yellow Ball = €15 inschrijving waarvan €2 per speler naar de “Grand Finals” gaat.

Green Ball = €20 inschrijving waarvan €3 per speler naar de “Grand Finals” gaat.

Brown Ball = €25 inschrijving waarvan €4 per speler naar de “Grand Finals” gaat.

Blue Ball = €30 inschrijving waarvan €5 per speler naar de “Grand Finals” gaat.

Pink Ball = €40 inschrijving waarvan €6 per speler naar de “Grand Finals” gaat.

 De te verdienen rankingpunten per toernooi kan je hier terug vinden:

http://dmtbelgiansnookertour.be/ranking-punten

Het te verdienen prijzengeld (wel wetende dat dit bij een vol veld is en in een club waar men op 10 tafels speelt) kan je hier vinden:

http://dmtbelgiansnookertour.be/prijzengeld

LOTINGEN:

Bij elk toernooi zal de loting ter plaatse gedaan worden door de toernooileiding. Dit maakt dat niet iedereen om 10u kan beginnen maar we prefereren een open loting en ook ter plaatse, transparanter en 100% eerlijk. Alle spelers een dag bij mekaar kan er misschien ook voor zorgen dat er een plezante sfeer hangt en het sociaal aspect ook zeker aanwezig is op elk toernooi. Bij de Pink Balls zal de organisatie de 64 spelers loten in 4 verschillende starturen. Dit wil zeggen 16 spelers op locatie A & B om 9u30 en 16 spelers om 16u30. Ter plaatse zullen per blok van 16, de spelers zelf de loting kunnen zien. Na de 16 spelers ingeloot te hebben in 4 groepen kan er gestart worden. Elke club kan ook 2 toernooileiders aanwezig hebben (zo kunnen beide personen ook deelnemen bvb.).  Ook zal de toernooileider ten allen tijde clubgenoten die samen in een poule zitten meteen de 1e match van de groep laten tegen mekaar spelen. Zijn er 3 clubgenoten in 1 poule is dit onmogelijk. 

2.THE GRAND FINALS:

Na de 22 toernooien op 1 dag en 4 op een weekend hebben we dus 26 toernooien gehad op onze tour. Individueel als je telkens hebt meegespeeld betekent dit 15 deelnames. Je 10 beste resultaten tellen mee voor het eindklassement. Dit klassement is vrij belangrijk, de 64 beste spelers zullen een uitnodiging krijgen voor de Grand Finals ergens in December jaarlijks. Hier speelt men Single Knock Out Best of 7 en dit op 2 dagen. Zaterdag op 2 locaties, zondag op 1 locatie met de beste 16. Men hoeft geen inschrijvingsgeld te betalen voor deze Grand Finals. Om je te kwalificeren moet je in de top 64 zijn eindigen EN minimaal 5 toernooien hebben deelgenomen. Zijn er die niet wensen deel te nemen of niet aan de vereiste 5 deelnames komen gaan we de stand verder af om tot 64 spelers te komen. Tijdens die Grand Finals zal er voor de verliezers (de enigen die geen prijzengeld verdienen dat weekend) een apart toernooi opgestart worden waarvoor €10 zal gevraagd worden. Zo kunnen we ook hier de 8 beste van de 32 verliezers toch nog een troostprijs aanbieden alsook wat extra speelplezier. De prijzenverdeling van The “Grand Finals” (als alle toernooien vol zitten) kan je hier vinden:

http://dmtbelgiansnookertour.be/prijzengeld

Enkel tijdens de “Grand Finals” zal op final Sunday met een referee gespeeld worden. Tijdens de andere toernooien mag de club vanaf een bepaalde ronde een referee inschakelen maar dit is op eigen initiatief & kost. Voor de 1e rondes op zaterdag kan/mag de club referees inschakelen maar dit is op eigen initiatief en eventuele verloning voor de refs, dit mogen clubrefs zijn.

Het eindklassement zal worden opgemaakt volgens de volgende criteria :

-Je punten totaal van je 10 beste toernooien

-Je punten totaal van alle gespeelde toernooien

-Je verschil in gewonnen wedstrijden / verloren wedstrijden

-Je verschil in gewonnen frames / verloren frames

-Aantal gewonnen wedstrijden

-Aantal gewonnen frames

-Onderlinge duels

 

3.KALENDER:

Onze tour zal jaarlijks van januari doorgaan tot einde november met dan de “Grand Finals” in de maand december. Onze betrachting is meer snookerplezier aan de spelers aan te bieden alsook meer publiek samen in de clubs te krijgen . Om de kalender in te passen gaan we proberen de ééndagstoernooien in te passen waar mogelijk op een zaterdag OF een feestdag. Vermits we niet in het vaarwater van BBSA & VSF willen komen hebben we er ook voor gezorgd dat onze toernooien erkend en beschermd zijn door BBSA. Dit zal in samenspraak met de deelnemende clubs zijn. Om de kalender mogelijk te maken wil dit zeggen dat we ongeveer de helft van de 15 weekends zullen moeten inplannen in de zomer, zijnde juni,juli & augustus. De 4 Pink Ball toernooien zullen vooral  in de zomer plaatsvinden, dit omdat het niet éénvoudig is om een gans weekend in te plannen tijdens het BBSA-seizoen. Indien  mogelijk proberen we een Pink Ball ergens anders te organiseren. Wij begrijpen dat er velen 2 tot 3 weken op vakantie gaan, vandaar de regel dat de 10 beste resultaten meetellen voor het klassement en je maar minimaal 5 toernooien moet deelnemen om the “Grand Finals” te halen. 

4.Deelnemende Clubs:

De 10 clubs die werden aangesproken om deel te nemen aan deze tour en alle 10 positief stonden tov. onze tour zijn:

Arena Gent, 10 tafels, wat max. 48 deelnemers betekent.

Buckingham Mol, 8 tafels, wat max. 40 deelnemers betekent.

De Leug Aartselaar, 6 tafels, wat max. 32 deelnemers betekent.

Play Ball Hasselt, 10 tafels, wat max. 48 deelnemers betekent.

Riley-Inn Genk, 8 tafels, wat max. 40 deelnemers betekent.

Sint-Martinus Gent, 10 tafels, wat max. 48 deelnemers betekent.

Snooker Palace Brugge, 8 tafels, wat max. 40 deelnemers betekent.

The Maxx Neerpelt, 10 tafels, wat max. 48 deelnemers betekent.

Trianon Kontich, 6 tafels, wat max. 32 deelnemers betekent.

Trickshot Brugge, 10 tafels, wat max. 48 deelnemers betekent.

Tijdens de toernooien in deze clubs zijn er in sommige clubs meer dan de vooropgestelde tafels beschikbaar. De toernooileider (steeds iemand van de club zelf) kan/mag tijdens de start van het toernooi meerdere tafels gebruiken.

De organisatie is verheugd dat deze gerenommeerde clubs wensen deel te nemen aan onze tour en daarom krijgt elke deelnemende club een eigen pagina op onze website met allerlei info over hun club, alsook sfeerbeelden. Ook evenementen die doorgaan in hun club kunnen hierop gepromoot worden.

Blijkt het dat we tijdens ons 1e seizoen teveel spelers telkens op de reservelijst hebben staan zullen we naar het volgend seizoen toe eventueel overschakelen naar 3 toernooien op dezelfde dag EN nog misschien extra clubs toevoegen aan de tour.

De toernooileider(s) in kwestie zullen op een facebook-pagina tijdens de toernooien ook de uitslagen posten.

Dit is de link naar onze facebook-pagina :  

Let wel : deze pagina zal enkel gebruikt worden om uitslagen op te posten, inschrijvingen, klassementen, kalender enz. gaat enkel via onze site.

5.HOE LID WORDEN VAN DE TOUR:

Om lid te worden van onze tour dient iedere speler voor aanvang van zijn 1e toernooi €15 euro te betalen aan de organisatie Het rekening nummer waarop dit dient gestort te worden zal deze zomer nog bekend worden gemaakt. Een deel hiervan is om tijdens de Grand Finals de referee’s te betalen. Ook moeten jaarlijks nog onkosten ingebracht worden, apparatuur, website, verplaatsingen ( voorbereiding ) enz…  Wij hebben ervoor gekozen de spelers op voorhand te laten lid worden dit qua zekerheid dat alles correct en duidelijk is en vooral ook de toernooileiders niet met extra geld zitten en deze lidgelden moeten in de gaten houden en doorstorten, nu betalen ze quasi alles uit aan prijzengeld op dezelfde dag en moeten ze enkel het kleine jackpot gedeelte naar de organisatie storten.

BANKREKENING NUMMER = BE75 7506 8107 4851

Bij je storting zet je volgende vermelding :

-Storting DMT BST-lidgeld+naam speler / emailadres / tel.nr. , deze gegevens zijn nuttig en nodig voor de organisatie ter communicatie privé te kunnen doen ook.

 

6.KLEDIJVOORSCHRIFTEN:

Tijdens alle toernooien wordt er verwacht dat men in propere deftige kledij speelt. Geklede schoenen, een effen geklede broek (geen jeans), en een effen hemd. Tijdens onze zomertoernooien als de temperaturen oplopen mag men een hemd met korte mouwen dragen of een effen polo. Tijdens de Grand Finals op zaterdag worden dezelfde voorschriften gehanteerd als hierboven beschreven op zaterdag. Op de finaledag (zondag), moet men in de gekende snookerkledij aantreden, dus met strik of das ook.

7.HOE INSCHRIJVEN VOOR ONZE TOERNOOIEN:

Op de volgende pagina zijnde onze events kalender staan alle toernooien vermeld:   http://dmtbelgiansnookertour.be/events

Hier kan je alle info vinden over het desbetreffende toernooi!

Inschrijven kan men doen via ons forum:

http://dmtbelgiansnookertour.be/community

Op de events kalender van het desbetreffende toernooi zal een link staan naar het topic van dat toernooi.

Hoe verlopen de inschrijvingen :

Op het topic van het toernooi kan je inschrijven simpelweg door een reactie te geven met je naam+voornaam & club te vermelden en erbij te zetten dat je wenst in te schrijven. Vermits we met een max. aantal spelers zitten per toernooi geld hier de regel eerst = eerst. Eens het toernooi vol zit, kom je op de reservelijst te staan. Dit lijkt ons de meest correcte en transparante manier, iedereen kan zien wie op welk tijdstip heeft ingeschreven… Uitschrijven kan men doen tot de 48u, voor de start van het toernooi (ook via het topic of rechtstreeks via de organisatie). Dus op donderdagochtend 10u stoppen de inschrijvingen en zal de organisatie die avond de toernooileiders hun wedstrijdsheet doorsturen. Deze sheets vergen een kleine aanpassing als de toernooien niet vol zitten en dit word steeds door de organisatie geregeld. Zo kan de organisatie nog de mensen van de reservelijst contacteren. Je kan uiteraard maar voor 1 toernooi van de 2 inschrijven, behalve als je voor beiden te laat bent en je je op beiden als reserve wenst in te schrijven. Let wel als je voor beide inschrijft zal op dat toernooi waar je als eventuele reserve opschuift naar een deelname verwacht worden te spelen EN wordt je van het ander toernooi van de reservelijst geschrapt. Bij je allereerste inschrijving dien je ook je email-adres en je tel.nr. door te geven. Wens je dit niet openbaar te doen kan het via ons info mail-adres ook. Deze gegevens zijn belangrijk om een “late” reserve nog te kunnen contacteren.

Kom je 1 keer niet opdagen op een toernooi zonder afgemeld te zijn zal je een waarschuwing krijgen van de organisator. Bij een 2e overtreding zal je gevraagd worden het inschrijvingsgeld van dat toernooi nog te betalen. Deze som word bij de jackpot gevoegd voor onze “Grand Finals”.  Zo lang je deze som niet hebt overgemaakt en hebt betaald voor aanvang van je volgende toernooi zijn al je volgende inschrijvingen op 48u voor de start van het toernooi in kwestie automatisch geweigerd.

8.GEDRAGSCODES:

Vermits we zonder referee spelen verwachten een fair gedrag van de spelers en verloop van een wedstrijd. Bij enige misdragingen of feiten die op een toernooi plaatsvinden waarvan de toernooileider vind dat dit dient gemeld te worden zal een verslag worden opgemaakt aan de organisatie. De organisatie zal dan de betrokken partijen contacteren om beide kanten van het verhaal te horen. Nadien zal er beslist worden of er een sanctie volgt (eerst een waarschuwing zou moeten volstaan), zijnde 1 of meerdere uitsluitingen van toernooien van onze tour.

Na elke wedstrijd zal de winnaar de ballen in de daarvoor voorziene doos of plateau plaatsen nadat hij ze even met een doekje heeft gekuist, en dan meteen de toernooileiding het resultaat van de wedstrijd doorgeven door middel van zijn wedstrijd blaadje af te geven, zijnde de score en alle 30+ breaks gemaakt zullen hier op staan. De verliezer zal de tafel borstelen en blokken en de set ballen op tafel leggen zodat de volgende wedstrijd kan beginnen. Zo speelt iedereen telkens opnieuw op een “propere” tafel en met propere ballen. Als er in bepaalde clubs een poetsmachine is voor de ballen zal de winnaar deze even kuisen met het machien.

Wat als men te laat is op een toernooi. Men kan op elk event de informatie vinden van de club,en bellen en naar de toernooileider vragen. Je kan elk event ook uploaden naar je Google agenda of Icall. Men kan steeds bellen voor het startuur van het toernooi en aangeven dat je onderweg bent en zeker deelneemt. Zo kan je opgenomen worden in de loting. Iedere speler moet om 9u30 aanwezig zijn , om 9u50 zal de loting gedaan worden zodat we om 10u stipt kunnen beginnen.

Spelers die ingeschreven zijn en niet verwittigen dat ze iets later zijn zullen om 9u50 (ten laatste 10u) niet opgenomen worden in de loting.  Zijn er spelers van de club bvb. die aanwezig zijn en willen deelnemen krijgen zij alsnog die mogelijkheid. Deze spelers hoeven geen lid te zijn van de tour en hoeven ook niet in de normaal verwachte kledij aantreden,  ze betalen enkel inschrijvingsgeld voor het toernooi. Ze kunnen meedingen voor de prijzenpot van die dag maar als ze geen lid zijn van de tour kunnen ze geen rankingpunten verdienen en niet opgenomen worden in de ranking. Uiteraard kunnen ze wel lid worden van de tour indien ze dat wensen. De toernooileider kan/mag , (enkel indien hij dat wenst, indien de groepen allemaal begonnen zijn is dit niet evident meer bvb.) laatkomers die niet verwittigden nog opnemen in het toernooi en inloten en in één van de meerdere groepen, waar men nog niet met 4 spelers is. Zijn er al “invallers” gevonden heeft de persoon die te laat komt pech. Komt er iemand niet opdagen zonder te verwittigen gaan de sancties van kracht zoals ze hierboven zijn beschreven.